اخبار قم

بازدید رییس و معاونان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از پارک علم و فناوری قم

حسن نادری در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری استان، که با هدف آشنایی با آخرین دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان قم انجام شد. اظهار داشت: اطلاعات دقیق مبنای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی است، بنابراین استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح استان مستلزم تبیین دقیق توانمندی‌های تخصصی این شرکت‌ها است.

توان شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همچنین به روند کوچک شدن دولت در کشور اشاره کرد. و گفت: با توجه به این‌که ظرف بودجه دولت محدود و در عین حال برنامه‌های توسعه‌ای بسیار است، باید در حمایت‌ از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به گونه‌ای عمل کرد تا این شرکت‌ها به کمک‌های مستقیم دولتی وابسته نمانند.

وی همچنین با اشاره به جایگاه ویژه علوم انسانی در استان قم گفت: در حال حاضر نیمی از ظرفیت دانشگاه‌های استان در اختیار رشته‌های علوم انسانی است. که از یک طرف انتظارات از خروجی‌ این رشته‌ها را در دولت و جامعه بالا می‌برد. و از طرف دیگر موجب کاهش نیروی کار ماهر مورد نیاز در حوزه‌های فنی و تخصصی شده است.

نادری همچنین به اهمیت نقش آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی در پرورش نیروی کار ماهر مورد نیاز صنعت اشاره کرد. و گفت: به نظر من اگر این سه نهاد مهم با نقش‌آفرینی پارک علم و فناوری استان به یک هم‌افزایی در امکانات و فعالیت‌های خود دست پیدا کنند. در نهایت نیاز امروز کشور به منابع انسانی متخصص و کارآمد و ایده‌پردازان و فناوران مجرب انجام مرتفع خواهد شد.

حفظ جایگاه دانش‌بنیانی استان قم مستلزم تخصیص بودجه‌ای متناسب با برنامه‌‌های توسعه‌ای است

رییس پارک علم و فناوری استان قم نیز در ابتدای این جلسه با اشاره به ماهیت رقابتی اقتصاد دانش‌بنیان اظهار داشت: از آن‌جایی که شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات و خدمات با ارزش افزوده بالایی تولید می‌کنند. لذا این حوزه نه فقط در جهان که حتی در داخل کشور هم عرصه‌ای به شدت رقابتی محسوب می‌شود.

دکتر خیراله رهسپار فرد گفت: از این منظر حفظ و ارتقاء جایگاه فعلی دانش‌بنیانی استان قم که در حال حاضر در بین ۱۰ استان برتر کشور قرار دارد در گرو تحقق اهدافی چون مردمی‌سازی فناوری و توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری به اقصی نقاط استان اعمّ از دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی حتی در شهرستان‌های جدیدالتأسیس است.

وی افزود: بر همین اساس پارک علم و فناوری استان قم برنامه مدوّن و مشخصی را برای توسعه زیست‌بوم و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان استان آماده کرده است. که بالطبع عملیاتی شدن آن مستلز تخصیص بودجه متناسب با این برنامه‌هاست.

رهسپار فرد تأکید کرد: البته این توسعه به معنی افزایش نیروی انسانی پارک و اضافه‌کردن به تعداد کارکنان دولتی مجموعه که باعث بالا رفتن هزینه‌های دولت می‌شود نیست بلکه پیش از هرچیزی هدف از آن حداکثرسازی ضریب نفوذ ادبیات و فرهنگ کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری در استان است. تا استان قم از این روند پرشتاب در سطح کشور عقب نماند.

منبع: پارک علم و فناوری استان قم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا