ایراندنیای آی تی

استارت‌آپ‌ گامی عملیاتی برای حل مشکلات و چالش هاست

همچنان بی‌حاشیه در افتتاحیه‌ها و سخنرانی‌ها حضور دارد و به سفرهای داخلی و خارجی‌اش ادامه می‌دهد، عمده سخنانش پیرامون جوانان است و کمتر پیش می آید اظهار نظر یا سخنرانی انجام دهد و از کسب‌و‌کارهای نوین و استارت‌آپ‌ها و لزوم حمایت از جوانان نگوید.

«سورنا ستاری» فرزند شهید ستاری را می‌توان ستاره بی‌حاشیه و خوش فکرِ دولت یازدهم و دوازدهم دانست، کسی که رویای تبدیل شدن تهران به «سیلیکون ولی» را در سر می‌پروراند و از حامیان بزرگ فرهنگ‌سازی در زمینه کسب‌وکارهای نوین، استارت‌آپ‌ها و از مخالفان شدید استخدام و حضور جوانان در کار دولتی است.

معاون فناوری و اطلاعات رئیس‌جمهور را می‌توان پیشتاز عرصه فرهنگ سازی و واژه سازی در عرصه کسب و کارهای نوین و شرکت های دانش بنیان خواند، «بچه پولداری ملّی»، «لزوم استفاده از سرمایه‌های روزمینی»، «دانشگاه نفتی» و «پژوهش نفتی» «استخدام خیانتی در حق جوانان است» را می توان از جمله ابداعات وی در این زمینه دانست.

در این بین اما برخی از فعالان عرصه استارت آپی معتقدند که ستاری اگرچه حضور پررنگی دارد اما در عرصه عمل نتوانسته است به مشکلات و چالش های کسب وکارهای نوین بپردازد و دغدغه های آنان را سروسامان دهد و به نوعی در این زمینه گامی عملی بردارد.

در همین زمینه، میثم عبداللهی مدیرعامل شرکت استارت آپی پی منت اکسپرس، در گفت وگو با خبرنگار فابانیوز ضمن عنوان اینکه همواره فکر و دغدغه معاونت فناوری رئیس جمهور استارت آپ ها است، تاکید کرد: از آقای ستاری گله مند هستیم و خواستار ارائه راه کارهای عملی بیشتری از سوی ستاری و مجموعه تحت مدیریت ایشان در زمینه حل مشکلات و چالش های استارت آپ ها هستیم.

وی افزود: فضا به گونه ای شده است که آقای ستاری در بسیاری از افتتاحیه ها و سخنرانی ها حضور پیدا می کنند و سخنرانی می کنند و بسیار خوب است که حمایت ایشان را در اختیار داریم اما انتظار داریم گام های عملی بیشتری از ایشان ببینیم. مشکلاتی چون بیمه و مالیات که عمده ترین مشکلات ما را تشکیل می دهند و انرژی زیادی را از شرکت های استارت آپی می گیرد.

با این وجود به نظر می رسد حل مشکلات شرکت های دانش بنیان از مسیر فرهنگ سازی می گذرد و هرچه زمینه برای فعالیت این شرکت ها در کشور مهیاتر شود، راه برای حل مشکلات مربوط به آنها نیز هموارتر می شود و از این منظر به نظر می رسد که ستاری در مسیر درست حمایت از کارآفرینان قدم برمیدارد.

در ادامه نگاهی داریم به ۱۲ موضع گیری معاون فناوری و اطلاعات رئیس جمهور در زمینه شرکت های دانش بنیان و جوانان:

۱. در نشست نخبگانی فناوری اطلاعات در قوه قضاییه:

وقتی فیلم پدرسالار را می‌دیدم، همیشه فکر می‌کردم این واقعیت سیستم دولتی ما است و به واسطه بودجه نفت، “پدرسالار” هستیم. اگر بچه‌های ما بخواهند سراغ کاری بروند، باید آن کاری که ما می‌گوییم انجام بدهند و اگر یکی بخواهد روی پای خودش بایستد، تمام امکانات از وی گرفته می‌شود و این سیستم اصول کشور ما است که پایه اقتصادش بر نفت بنا شده است.استارت آپ‌هایی که موفق بودند یک ریال هم از دولت وام نگرفته‌اند و روی پای خودشان ایستاده‌اند.

۲. همایش نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان‌افزایی زنان:

زیست‌بوم کارآفرینی نیاز به پول دارد، اما نباید هر پولی مانند پول نفت که رانت محسوب می‌شود، وارد این زیست‌بوم شود. حضور بخش خصوصی در بازار استارتاپ‌ها به جای سرمایه‌گذاری در حوزه سکه و دلار باید تقویت شود. باید اکوسیستم کارآفرینی در کشور ایجاد شود تا کسب‌وکارهای واقعی در کشور ایجاد شود. در کار استارتاپ‌ها روزمرگی وجود ندارد و دوران استخدام‌های دولتی به پایان رسیده است و باید به دنبال کارآفرینی در کشور بود.

۳. در بازدید از استارتاپ کاریابی و برگزار کننده آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی فن‌آورد:

باید با ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، میان توانمندی‌هایی که یک جوان خلاق و تحصیل‌کرده دارد، با اشتغال و بازار کار ارتباطی پایدار و جدی ایجاد کرد. مهم این است بتوان زیست بومی ایجاد کرد تا استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر و بهتر بتوانند فعالیت و کارآفرینی داشته باشند.

۴. بیست و دومین نشست فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان:

حرکت تحول‌آفرین استارتاپ‌ها محقق نخواهد شد، مگر آنکه ساختارهای قانونی و اجرایی موجود از یک فرهنگ و نگرش منبع محور به سوی اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرده و محیط را برای شکل‌گیری این کسب و کارها هموار کند.

خاستگاه بسیاری از این استارتاپ‌های موفق استان‌های کشور هستند و به دست جوانان بومی استانی شکل گرفته‌اند، بر همین اساس باید با ایجاد زمینه‌های شکل‌گیری این استارتاپ‌ها، بازگشت نخبگان بومی به استان‌ها و کمک به چرخه اقتصاد خلاق هر استان محقق شود.

۵. در بازدید از استارتاپ پویانمایی دیرین‌دیرین:

دولت باید محیط کسب و کار را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور خلاق فراهم کند و ضمن ارائه مجوزها روند سخت‌گیری‌ها را برای راه‌اندازی این کسب و کارها کاهش دهد.

۶. در مراسم شروع پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران:

شرکتی که در حالت استارت‌آپ وام دریافت کند، در صورت شکست از پا در خواهد آمد، حال آنکه روش‌های جدید تامین مالی کمک می‌کنند که همان شرکت بتواند روی پای خودش بایستد.

۷. در پیامی خطاب به کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپی‌ها و دیگر فعالان زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری:

مبارزه با اقتصاد نفتی شکل تازه‌ای به خود گرفته است. در اقتصاد نفتی مفاهیم ایده، خلاقیت، نوآوری بی‌معنی است. استخدام و زیر چتر دولتی رفتن، بلای کارآفرینی و نوآوری است و این بزرگترین خیانتی است که به فرزندانمان می‌کنیم.

۸. در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و سازمان تأمین اجتماعی:

براساس رتبه‌بندی‌های جهانی تهران جزء ۵۰ شهر اول دنیا در حوزه نوآوری است، ولی به اعتقاد من تهران می‌تواند جزء ۱۰ کشور اول دنیا در این حوزه قرار گیرد. آن چیزی که موجب ایجاد “سیلیکون‌ولی” و “شهر فناور” می‌شود، محیط کسب و کار و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. این اقدام به معنای اعتماد به استارتاپ‌ها و جوانان فناور است.

۹. در بازدید از استارتاپ‌های حاضر در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ:

جوانان تحصیلکرده و خلاق مهمترین سرمایه برای زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کشور به شمار می‌روند و این نسل توانمند با توسعه شرکت‌های خلاق خود تحولی جدی در کارآفرینی کشور ایجاد می‌کنند.

۱۰. در نشست پژوهشگاه علوم و فناوری انرژی دانشگاه شریف:

هیچ وقت به محیطی که افراد تاثیرگذار بتوانند در آن پرورش پیدا کنند، توجه نکرده‌ایم. باید جهت‌گیری اقتصاد عوض‌ شود؛ رشد اقتصادی از دل سیاستمداری که پول شما را هزینه می‌کند، در نمی‌آید. بهترین استارتاپ‌های ما کسانی هستند که از خارج کشور به ایران برگشته و فناوری‌ها بومی کرده‌اند. پایه اقتصاد دانشی، نیروی انسانی و فرد معتقد به ایده است که نمی‌توان جلوی او ایستاد.

۱۱. در جریان سفر یک روزه خود به کرمانشاه در دیدار با آیت‌الله علما، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه:

استخدام خیانتی به جوانان است که تمام اعتماد به نفس، نوآوری و کارآفرینی آنها را سرکوب می‌کند. تهران «سیلیکون ولی» می شود

۱۲. در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه:

شرکت های استارت آپ در سال ۹۶ مقدار ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته اند، به هر میزان که جوانان و داخلی ها را محدود کنیم، خارجی ها وارد می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا